16. 6. 2015

Konečně po zkouškovém a KVIFF

Dneska jsem (snad) dopsala poslední zkoušku, takže se mohu zase trochu věnovat blogování, než mě dostihne šílené pracovní nasazení na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, který jen tak mimochodem slaví své 50. narozeniny. No a když o něm tak mluvím, určitě se na něm dočkáme i nějakých dálnovýchodně filmů. A jakých?

Japonsko

Archa přízraků – Skupina mladých grázlů vykořisťuje osamocené seniory, když je izoluje v nedůstojných podmínkách a okrádá o podstatnou část jejich důchodů. Jeden z kumpánů ale s příchodem nového staříka, kterého hraje slavný japonský tanečník Min Tanaka, začne zpytovat svědomí a vydá se na cestu do svého nitra a své minulosti.

Prchavé spojení – Snový snímek, vytvořený pod vlivem legendárního filmu Rampa (1962, Chris Marker), představuje muže, který začal vnímat svět očima zcela cizí ženy. Křehká filmová báseň nás zavádí do japonského velkoměsta, kterým prochází s vnímavostí stejně tak zklidněnou jako zjitřenou.

Sním já o ostatních, anebo sní ostatní o mně? – Sny na sebe často berou velmi konkrétní podobu, přesto bývá jejich filmové zachycení nesmírně ošidné. Ve vizích Šigea Arikawy se do znepokojivého a zároveň vábivého tvaru zhmotňují geometrické, a přece naprosto nepředvídatelné surrealistické vize.

Tokijský klan – Japonská West Side Story plná rapových battlů, stylových mafiánů i ostřílených kung-fu bojovníků. Hiphopový muzikál z prostředí nočního Tokia, které ovládají znepřátelené klany. Válka o nejlepší freestyle může začít.

Jižní Korea

Černé kamení – X dezertuje z armády a vydává se hledat svého otce, který opustil civilizaci a odešel žít do džungle. Filmová meditace o návratu k vnitřní čistotě je završením trilogie korejského filmaře, hlásícího se k odkazu Roberta Bressona a Apichatponga Weerasethakula.

Hledisko interpretace –  Mladá frustrovaná herečka potkává jednoho dne v parku detektiva, který umí vykládat sny. Děj se brzy přenáší do roviny, kde vládne snová logika a není úplně zjevné, co je jen iluze, a co realita. Odlehčený snímek s komediálními prvky byl uveden např. na festivalech v Pusanu a Rotterdamu.

Proradní – Král Jonsangun je považován za jednoho z nejkrutějších vladařů dynastie Čoson. Provedl několik krvavých čistek a tisíce dívek násilně podlehlo jeho zvráceným choutkám. Historický velkofilm o tyranovi, jeho rádci a ženě, která hledá pomstu.

Stop – Mladý manželský pár byl zasažen radiací během havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima. Dívka je těhotná a spolu s manželem řeší dilema, zda si dítě ponechat. Předpoklad, že bude postižené, je reálný a u obou postupně propuká šílenství.

Zasněžené stezky –  Mladý alkoholik přichází strávit léčebný pobyt do křesťanského kláštera vedeného jeptiškami. Do jedné z nich se zamiluje, brzy však zjišťuje, že se nejedná o obyčejnou dívku, protože vykazuje rysy světice. Temný a dramatický snímek plný snových vizí.

Čína

I hory mohou odejít – Čínský titul znamená doslovně „Staří přátelé jsou jako hory a řeka", tedy neměnní. Překlad napovídá, že tomu tak nemusí být vždy. „Hory mohou odejít, jako odcházejí přátelé," vysvětlil režisér Jia Zhangke zvláštní název svého filmu. Na pozadí příběhu tří postav, které kdysi pojilo přátelství, načrtl slavný tvůrce obraz proměn moderní Číny, neskrývaje stesk po časech, kdy lidi spojovalo i něco jiného než peníze. 

Obsahy vykradeny z oficiálních stránek festivalu. Pro další detaily se mrkněte sem.

Žádné komentáře:

Okomentovat