3. 9. 2017

[Recenze] Quartet

Quartet je hraný seriál o deseti dílech vysílaný od ledna do března roku 2017. Sledovanost neměl zrovna nejvyšší, ale nízkou sledovaností poslední dva roky trpí téměř každý japonský seriál, a proto to rozhodně není ukazatel kvality. Naopak co by mohlo zaujmout, je fakt, že si ending nazpívala samotná ústřední čtveřice v podání Macu Takako, Micušimi Hikari, Takahaši Isseie a Macudy Rjóheie. A jestliže trochu sledujete japonskou filmovou či seriálovou tvorbu, musí vám být jasné, že tohle obsazení z toho rozhodně udělá šou, na kterou má smysl se podívat.

O čem vlastně Quartet je? Jedné zimy se čirou náhodou potkají čtyři lidé. Čirou náhodou jsou to všichni hudebníci. Tahle náhoda je donutí si sednout a popovídat si, z čehož se zrodí nápad na vytvoření kvarteta. Dva muži, dvě ženy, všichni přibližně stejně staří, se dají dohromady a dokonce spolu začnou bydlet pod jednou střechou v Karuizawě. Ale je to všechno náhoda? V podstatě každý z nich má své tajemství a postupem času se je dozvídáme. Ze začátku to vypadá, že padne jedno tajemství na díl a pak si člověk může pomyslet, co se bude dít po zbytek seriálu, ale zkušený scénárista, kterým Sakamoto Júdži je, si s tím uměl dobře poradit.

Bohužel je celý kolotoč lží, přátelství a skvělých dialogů nastartován ne příliš zajímavým prvním dílem, kde se sice máme seznámit s extravagantními postavami, ale myslím si, že nedokáže nadchnout natolik, aby udržel pozornost někoho, kdo váhá, zda seriál zhlédnout, a tak zkusí první díl. Jestliže se člověk na základě prvního dílu bude rozhodovat, zda dál koukat, či nikoliv, nedivila bych, kdyby se rozhodl, že to zase tak zajímavé dílo není. Ovšem troufám si tvrdit, že to je jen zdání a vyplatí se vydržet.

Samozřejmě pokud si divák přijde ke Quartetu pro klasickou hudbu, tak toho moc nedostane, ale jestli je zájem o lehce nevšední vztahovku, tak mohu prohlásit „bingo!“. Sledujeme jak se pomalu tvoří a vyvíjí vztah mezi čtyřmi postavami, které mohou, ale nemusí být zamilované jedna do druhé. Je vlastně úplně jedno, zda tu dochází ke vzniku nějaké milostné lásky, protože je to spíše seriál o přátelství. Ať už se provalí cokoliv, ať už je daný člověk sebe extravagantnější, tak ti ostatní ho přijmou, většinou to dokonce zvládnou s humorem a grácií sobě vlastní.

Kromě formování silného pouta se Sakamoto Júdži pouští i do otázky, zda má smysl hrát pro publikum, pokud nejste áčkový umělec, pokud nehrajete bez chyb a konzistentně. V podstatě ve světě, ve kterém postavy žijí, je vysoce pravděpodobné, že pokud nejste naprostý borec, tak dřív či později (spíše dřív) s hraním prostě skončíte. A i tomu se pokouší postavy společně postavit. Jak se jim to nakonec povede si lze snadno zjistit, pokud se na seriál podíváte.

Seriál se drží klasického spádu – ze začátku vše poměrně rychle odsýpá, posouváme se dál a dál, abychom se těsně před koncem trochu zastavili, popadli dech a po hlavě skočili zase do louže. Abych se přiznala, poslední tajemství pro mě bylo docela zklamáním. Ani ne tak svou podobou, jako spíše svým v japonských či korejských seriálech klišoidním provedením. Ovšem to, že Quartet je japonský seriál a nikoliv korejský má své výhody: neplácáme se v tom několik dílů, ale jen jeden. Nemluvě o tom, že v té době mají postavy mezi sebou takové vztahy, že lze něco takového velmi snadno překonat. Tyhle postavy spolu totiž poměrně dost mluví.

Rozhodně to není nejlepší dílo, které z pera Sakamota Júdžiho vzešlo. Naštěstí to krásně drží herci, kteří to dokáží povznést spolu s velmi dobře padnoucím hudebním doprovodem, který si nezaslouží nic jiného než chválu. Má to spoustu zajímavých postaviček, které nějakým způsobem vybočují z normálu; tedy alespoň z toho mého. Ale občas máte při sledování pocit, že tomu něco chybí, že to není ono. Která přísada tomu chyběla, těžko říct, ale pokaždé to hezky slepila výborná chemie mezi ústřední čtyřkou, a tak tuhle občasnou pachuť s radostí prominu.

Takže seriál ke zhlédnutí doporučím, jestliže hledáte nějakou trochu vyčnívající šou ze života s velmi kvalitním obsazením (nemyslím tím jen výše zmiňované hlavní účinkující, ale třeba taková Arisu v podání Jošioky Riho byla zahraná také velmi precizně, plus tu bylo moře epizodních vystoupení známých tváří) a českým překladem, zkuste sáhnout po tomhle mysteriózním kousku a uvidíte, co to s vámi udělá. Bavilo mě s nimi odkrývat lži (ačkoliv to někdy vyznělo až banálně), navazovat přátelství, koukat se, jak se spolu baví o ptákovinách a řeší naprosté kraviny při jídle... a nakonec si spolu prostě zabrnkali.

Quartet (カルテット), 2015, 10x45 minut
Režie: Nobuhiro Doi
Scénář: Sakamoto Júdži