29. 1. 2018

[Recenze] Kimi no suizó o tabetai

Příběh filmu Kimi no suizó o tabetai je založený na stejnojmenné knize od ósackého spisovatele Sumina Jorua. Nejprve vycházel roku 2014 online a o rok později se dočkal tištěného vydání. Dílo bylo tak úspěšné, že hned od srpna roku 2016 začala vycházet manga, která příběh zpracovávala, a serializace skončila v květnu následujícího roku, aby hned o dva měsíce později spatřil světlo světa hraný film. V říjnu téhož roku byl také promítaný na filmovém festivalu v Busanu a od 9. listopadu šel do kin v Malajsii. Aby toho nebylo málo, tak do japonských kin během roku 2018 zavítá dokonce animovaný film.

Na tom můžeme vidět, že tento příběh Japonce opravdu zaujal, protože se producenti vůbec nebojí ho v tolika verzích předkládat japonskému publiku. O čem takový příběh, jehož titul můžeme přeložit jako Dám si tvoje játra/Chci sníst tvoje játra, vlastně je?

Nejprve se seznamujeme se zasmušilým učitelem, který dostane za úkol přestěhovat školní knihovnu, protože budova, ve které se knihy nacházejí, se bude bourat. Navíc to pro dotyčného učitele má další význam – jako středoškolák právě v této knihovně trávil nejvíc času. Dokonce se tu potkával i se spolužačkou Sakurou, která mu prozradila její největší tajemství; že umírá. Pro diváka to ovšem tajemství není, protože se ho dozvídá hned zkraje filmu.

Už podle toho může divák očekávat, že ho čeká sladkobolná japonská středoškolská romantika, která prostě nemůže skončit dobře. Přece jenom i když tam kdosi umírá a ten kdosi je mladá roztomilá slečna s chutí do života, tak můžete mít podezření, že se celý film budeme jen utápět v té myšlence, že tohle krásné brzy skončí, ale není to tak. Neprobrečí se sto litrů slz, naopak se hrdinka většinu filmu usmívá a baví se. Ale samozřejmě dojemným chvílím a okamžikům, které mají rozechvět divákovo nitro, se nevyhneme.

Hlavní hrdinka v podání mladé nadané herečky Hamabe Minami se potýká s nevyhnutelným osudem po svém. V podstatě se více koncentruje na ostatní než na svou bolest. Proto se také zaměřila na tichého spolužáka, jenž je neustále sám a čte si nějakou knihu. Onoho spolužáka ztvárnil Kitamura Takumi a v dospělé verzi Oguri Šun, který během vyklízení knihovny vzpomíná na středoškolská léta a doslova mu ožívají před očima. Zajímavostí může být, že během filmu ani jednou nezazní jméno této postavy.

Kromě těchto tří vlastně ani není tak moc důležité, koho obsadili do ostatních rolí – například se ve filmu mihne Kitagawa Keiko jako dospělá verze Sakuřiny nejlepší kamarádky Kjóko. Celý film je hlavně o tichém středoškolákovi a šíleně živé středoškolačce. Bohužel z nich dospěl jen jeden. Dalo by se říct, že se jedná o ódu na jeden krátký vztah, jehož přesah můžeme vidět i o spousty let později.

V obou časových liniích lze sledovat určitý vývoj a obě dvě mají svůj vrchol. Bohužel musím konstatovat, že ani jeden vrchol nebyl úplně vhodnou tečkou za celou linií. Jistě, dokáží dojmout a určitě se není za co stydět, pokud se u toho rozpláčete, ale to ještě neznamená, že to tak nějak do filmu sedí. Možná za to v druhé linii může ne příliš přesvědčivý výkon Kitagawy Keiko (bohužel jí její emociální pohnutí moc nevyšlo), ale u té první… v určitou chvíli, pokud máte nakoukáno již pár obdobných děl, prostě víte, co se stane. V tomhle případě to bylo natočeno velmi obyčejně, klasicky a nic nového to žánru absolutně nepřineslo.

Nakonec před sebou máte úplně obyčejný snímek, který není ani tak zajímavý námětem či zpracováním. Je sice pravda, že herecky to pro ty tři nejdůležitější postavy bylo vybráno dobře; však také Oguri Šun je téměř vždy sázka na jistotu a mladí herci se snažili opravdu hodně. Kitamura má sice ještě velké rezervy, ale Hamabe se předvedla velmi slušně a jsem zvědavá, jak se jí bude dařit v budoucnu. Nejzajímavější z toho všeho je bohužel jen ten podivný název. Není to příliš zapamatovatelný snímek, ale zhlédnutí nezabolí.

Kimi no suizó o tabetai (Dám si tvoje játra/Chci sníst tvoje játra), 115 minut
Režie: Cukikawa Šó
Předloha: Sumino Joru